1/72 Kawanishi N1K1/2 'Breaking Wind' A.k.a. 'Portia'

Laat zien wat je maakt.
Sticky
Site Admin
Berichten: 196
Lid geworden op: 25 aug 2012, 22:15

1/72 Kawanishi N1K1/2 'Breaking Wind' A.k.a. 'Portia'

Bericht door Sticky » 29 sep 2012, 23:37

Oftewel Dai-Nippon Teikoku Kaigun Koukuu-tai '46 :lol:

Ik wil een projectje starten (Alweer? Nog een? Zou je dat nou wel doen? Je hebt al zo veel ongebouwd bla bla bla? JA.), speciaal voor het forum, dus daar gaan we. Ik heb al een aardig idee hoe het er uit komt te zien: het is eigenlijk meer een oefening voor de Westland Wyrm uit het lange termijn topic. Aangezien ik geen Wyverns in huis heb ga ik dus nu maar met deze aan de slag.

Ik ben begonnen met de middelste van de drie die op de doos staan:
Afbeelding

Da's dus een N1K1 Kyofu, volgens de kenners. En de doos. Het vliegtuigje daaronder is ook een Kyofu, maar dan het proto-type, met contra-roterende-props. En ik ben een sucker for contra-roterende-props. Dat wordt dus het gedeelte waar de piloot in komt, en dat betekent dan weer dat ik bij deze het stuurhok dicht kan lassen:
Afbeelding

Uiteraard is goed genoeg nooit goed genoeg, dus d'r komt een grotere, of dubbele motor aan de kant waar ik nu mee bezig ben, of een turbo prop (ik heb er de ballen verstand van, dus ik roep maar wat), in ieder geval wordt de boel verlengd zodat het er straks a-symetrisch uit gaat zien. (ik ben minstens net zo'n grote sucker for a-symetric).
Afbeelding
(met excuus voor de wazige foto, blijkbaar weer eens met m'n klauwen aan de lens zitten vrotten)
De nomenclatuur N1K2 was trouwens in het eggie gereserveerd voor een versie met grotere motor, dus zo gek ver van de waarheid zit ik niet. Nou ja, nòg niet.

De velg (Suzuki Vitara) die ik voor het verlengen ga gebruiken zal nog wat bijgeschuurd worden zodat de voorkant mooi rond afloopt, en hij moet nog even een bleekbad krijgen maar ik heb geen bleek en de winkels zijn al dicht. Nou zijn in de deelstaat Fryslân de winkels op zondag nog ouderwetsch geslooten, maar gelukkig hebben we dan wel weer 1x per maand de zgn 'koopzondag' en laat dat nou net morgen zijn!

Jottem!
Afbeelding

Ron
Berichten: 127
Lid geworden op: 14 sep 2012, 00:10

Re: 1/72 Kawanishi N1K1/2 'Breaking Wind' A.k.a. 'Portia'

Bericht door Ron » 30 sep 2012, 00:00

Sticky schreef: gelukkig hebben we dan wel weer 1x per maand de zgn 'koopzondag' en laat dat nou net morgen zijn!

Jottem!
Geluksvogel :mrgreen:

Volgens mij heb jij wel wat met vliegdingen he Emiel maar ziet en klink weer interessant dus een volger heb je al.

Oja met Cola wil het chroom ook weleens verdwijnen voor het geval als het eens geen koopzondag is.
Wat vandaag niet komt komt morgen wel

Sticky
Site Admin
Berichten: 196
Lid geworden op: 25 aug 2012, 22:15

Bericht door Sticky » 30 sep 2012, 18:17

Niet specifiek met vliegtuigen hoor, dat valt wel mee. Maar daar kan je nou eenmaal sneller en makkelijker varianten op bedenken dan auto's, bijvoorbeeld. En als ik ditzelfde truckje ga uithalen met een 1:24 Honda NSX, bijvoorbeeld, dan is de kast zo snel vol :lol:

Update-tijd:
Ik heb de voorkant van de chrome-loze velg netjes weten af te ronden dmv de techniek die ik anders gebruik om banden op te ruwen, namelijk met de Black & Decker. Schroefje in de velg:
Afbeelding

Schroefje in de boorhouder:
Afbeelding

Full thrust, mister Sulu! (Geen idee, geen verstand van Star Trek)

Na het schuren een paar panel-lijntjes getrokken en wat popnagels gepopt en Presto Pasta:
Afbeelding

Wat zijn die foto's weer rottig. Zweer dat het komt door de laatste Android update. Daarvoor maakte ik bijna nooit een slechte macro met m'n gee-es-emmeke.

Maargoed, we gaan weer verder. De echte motor heb ik alvast een verfje gegeven want daar kom je later nooit meer bij.
Afbeelding

Helaas zie je d'r geen ruk van maar ach, kan me geen Zaku schelen.
Afbeelding

Verder uit de doos "guitige onderdelen" nog even een luchtfilter van een Fw190 getrokken, die nu dienst doet als uitlaat (foto van na het plakken maar van voor het schuren):
Afbeelding

En weer even een totaaltje van de op-dat-moment-huidige stand van zaken:
Afbeelding

Inmiddels zitten de vleugels in elkaar, klaar om gebutchered te worden Afbeelding
Afbeelding

Ron
Berichten: 127
Lid geworden op: 14 sep 2012, 00:10

Bericht door Ron » 30 sep 2012, 23:16

Ik had even de schaal over het hoofd gezien en inderdaad met 1/24 zit de kast snel vol :mrgreen:
Maar krijg hij nou twee body`s want daar ben ik even de weg kwijt.
Wat vandaag niet komt komt morgen wel

Beork
Berichten: 162
Lid geworden op: 24 sep 2012, 13:02

Bericht door Beork » 01 okt 2012, 11:51

Leuk, ik kijk uit naar het resultaat, twin flyers zijn toch altijd wel leuk om te zien, beetje bizar in uiterlijk.
Bla

Sticky
Site Admin
Berichten: 196
Lid geworden op: 25 aug 2012, 22:15

Bericht door Sticky » 01 okt 2012, 20:59

Twee x body, één x cockpit. En daar ben ik vandaag mee aan de slag gegaan.

Je ziet er geen ruk meer van als dalijk de kanoopie er op zit, maar het is leuk te weten dat dit er in gaat:
Afbeelding
Afbeelding
De panelen naast het zitje zijn geheel naar eigen fantasie ingevuld met reserve decals.

De binnenkant van de romphelften was geheel detailloos, en dat heb ik zo gelaten. Het enige wat ik wel gedaan heb was wat nep-panelen geverfd; met een lichter gemengde en donkerder gemengde variant van de basiskleur heb ik wat streepjes getrokken, nu lijkt het (voor mij althans) net alsof het opliggende randjes met schaduw zijn.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nogmaals: als het cockpitglas straks op z'n plaats zit is het allemaal zo goed als onzichtbaar, maar het heeft me weer even van de straat gehouden... :roll:
Afbeelding

Sticky
Site Admin
Berichten: 196
Lid geworden op: 25 aug 2012, 22:15

Bericht door Sticky » 01 okt 2012, 23:52

Ojee! Dubbelpost!
8)

Even een tussentijds totaaltje om het voor Ron weer op een rij te krijgen:
Afbeelding

Aan de pilootkant komt dus nog een dubbeldraaiende propellercontraptie, maar die ga ik niet effe voor de foto met pritprut ammekaar hangen:
Afbeelding
Afbeelding

Ron
Berichten: 127
Lid geworden op: 14 sep 2012, 00:10

Bericht door Ron » 02 okt 2012, 15:45

Thnx ik ben weer op het rechte pad :mrgreen:

Trouwens wel een slim idee om met verf de spanten te imiteren ook al zie je er straks niets meer van, maar het werkt wel dus 8)

Zaterdag ga ik naar een beurs in Duitsland en die is alleen gericht op de kleine schaal en misschien kan ik wel wat leuk klein spul goedkoop vinden daar om eens helemaal los te gaan :cheer:
Wat vandaag niet komt komt morgen wel

Beork
Berichten: 162
Lid geworden op: 24 sep 2012, 13:02

Bericht door Beork » 02 okt 2012, 20:52

Cockpit ziet er goed uit Sticky, jammer dat je er inderdaad niets van ziet.

Spanten schilderen is een idee, veel 1/72 meuk heeft niet echt detail...
Bla

Sticky
Site Admin
Berichten: 196
Lid geworden op: 25 aug 2012, 22:15

Bericht door Sticky » 02 okt 2012, 23:45

Die spanten trompe-l'oeil was een pure gok en ik ben blij dat het geslaagd uit pakt! Ga ik zeker vaker gebruiken, alleen dan wat netter geschilderd :roll:

Niet veel gedaan vandaag, maar visueel best wel een verschil:
Afbeelding

Ik zit nog te dubben wat ik met de hoogteroeren ga doen. Die plank blijft daar lekker zitten, maar de buitenste? Misschien kleinere (kleiner dan standaard bedoel ik dan, niet kleinere planken) of misschien wel helegaar nix, en de boel lekker dicht smeren en glad schuren.
We weten het morgen.

Misschien.
Afbeelding

Plaats reactie